Der er ikke noget som kommunikationsproblemer på arbejdspladsen, der kan dræne en for energi. Det kan dels føre til en masse konflikter mellem kollegaerne, men det kan også være med til at forlænge mange arbejdsprocesser og –procedurer. Derfor er det vigtigt at have fokus på, hvordan man kommunikerer med hinanden på arbejdspladsen for at opnå et godt arbejdsmiljø og en effektiv arbejdsgang.
Brug post-its til den hurtige kommunikation
På nogle arbejdspladser er arbejdsmiljøet primært kollegialt og professionelt, hvilket betyder, at personlige episoder ikke kombineres med arbejdet. Andre arbejdspladser fungerer derimod mere som en familie, hvor der både er plads til at snakke private ting og udføre arbejde. Og sidst men ikke mindst, hersker der en kombination af disse to arbejdsmiljøer på arbejdspladsen.
Sidstnævnte er nok det hyppigst forekommende. Det betyder også, at nogle arbejdsprocesser kan ende med at tage længere tid, hvis der lige skal flettes en privat samtale ind midt i det hele. I denne situation kan de famøse post-its dog være et rigtig godt redskab, da det er en hurtigt og distraheringsfri kommunikationsmetode.
Det kræver imidlertid, at der er en indforstået politik på arbejdspladsen, der kræver at kommunikerer på den både. Findes der ikke en sådan, kan det være svært at gennemføre, da folk måske ikke vil opdage de post-it overførte beskeder.
Post-its fås ofte i prangende farver som neon pink og gul, hvorfor de er temmelig svære at bemærke, så det burde ikke være et problem, hvis der er en aftale om det på arbejdspladsen.
Det er samtidig en rigtig hurtigt måde at notere beskeder og påmindelser til sig selv på, da man slipper for at åbne et digitalt program op på computeren. Det kan, for eksempel, være nyttigt hvis man sidder midt i en telefonsamtale og skal notere nogle vigtige informationer som navne, telefonnumre eller adresser.
Du kan købe post-its i forskellige farver hos Lyreco, der også forhandler mange forskellige kuglepenne, der er ideelle til formålet.