Sådan håndterer du store ændringer i virksomheden

Generationsskift, udskiftning af chef, sygdom, barsel, pensionering, dødsfald. Der kan ske mange ændringer hos virksomheder, og de skal håndteres på hver sin måde. Som leder er det vigtigt, du kan tage vare på dine ansatte.

Ændringerne kan rangere fra små ting, som at en leder går på barsel, til et helt generationsskift eller omstrukturering af virksomhedens drift.

Find en erstatning – eller lån en

Står I med en akut mangel på eksempelvis en økonomi-, HR- eller lønchef? Det kan være, vedkommende er blevet alvorligt syg, har sagt op eller lignende.

I sådan en situation har du brug for en interim management-løsning. Med interim management kan der lejes en medarbejder på ubestemt tid – det vil sige så længe, det er nødvendigt. Virksomheder såsom Azets giver mulighed for at leje en chef hurtigt og nemt. Deres ansatte er kompetente og veluddannede inden for deres felt. Vælg en løsning med en interim cfo.

Sørg for at kommunikere med dine ansatte

Det værste, du som leder kan gøre, er at lade som ingenting. Kommunikation er nøglen til (næsten) alt. Det er forståeligt, du selv har nogle udfordringer med den konflikt, I står overfor. Luft disse udfordringer, og få respons igen. Du kan være sikker på, dine ansatte bekymrer sig lige så meget, som du selv gør.

Vær klar i mælet, lyt til dine ansatte og vær opmuntrende. Det sidste, du har brug for, er endnu flere konflikter eller problemer. Med god kommunikation får du god respons.

Fjern fokus fra problemerne

Her menes der ikke, at alt skal fejes under et tæppe. Men når I har snakket det hele igennem, kan det være rart at få tankerne væk fra alt, der foregår, og i stedet lave noget sjovt. Teambuilding, kursus eller andre begivenheder, hvor alle samles, kan være en fantastisk måde at bringe folk nærmere samtidig med at fjerne eventuelle bekymringer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *