Sådan skaber du et godt arbejdsmiljø

Trivsel på jobbet er et af de vigtigste punkter for en velfungerende arbejdsplads. Trives dine medarbejdere ikke, arbejder de med stor sandsynlighed heller ikke lige så effektivt og motiverende. Derfor er der masser at hente på det personlige plan såvel som det faglige. Få her tips til, hvordan du skaber et godt arbejdsmiljø.

Arbejd uden for de faste rammer

Der kan hurtigt gå rutiner og ensformighed i hverdagen. Laver dine medarbejder det samme hver eneste dag, så kan de let komme til at kede sig. En god måde at variere og holde fast på dine gode medarbejdere er derfor at rykke arbejdet uden for de vante rammer en gang imellem.

Undersøg om der er nogle spændende kursus og konferencesteder i nærheden, så I både kan arbejde på en anden måde, være sammen om noget, samtidig med at i dygtiggør jer til et eller andet kursus. Det er både godt for faglighed og motivation.

Afhold sociale arrangementer

En stor del af trivsel på arbejdspladsen ligger i gode sociale relationer kollegerne imellem. Derfor er det en rigtig god idé at holde nogle sociale arrangementer i ny og næ. Planlæg eksempelvis en fredagsbar – det behøver ikke være hver eneste fredag – julefrokost og sommerfest.

Med sociale arrangementer kommer de ansatte til at snakke sammen på en anden måde. De har mere tid til at tale om private ting og om løst og fast. Det styrker sammenholdet på arbejdspladsen, og det kan også mærkes i samarbejdet i hverdagen.

Sørg for optimale fysiske forhold

Det er ikke bare de sociale forhold, der er vigtige for et godt arbejdsmiljø. Det er de fysiske i høj grad også. Sørg derfor for, at der er et gode indeklima på arbejdspladsen. Her er det vigtigt at lufte ud flere gange om dagen, så der ikke bliver en tung og tyk luft i rummet.

Hold derudover temperaturen på omkring 20 grader, så det hverken er for varmt eller koldt. De medarbejdere, der render mest på toilet, har brug for rygepauser eller lignende, kan med fordel placeres tættest på udgangen. På den måde forstyrrer de eksempelvis mindst muligt de andre ansatte i et kontormiljø.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *